Friday 27 July 2012

بازیهای المپیک2012 لندن با برگزاری مراسم افتتاحیه به طور رسمی آغاز به کارکرد


امیر خسروجردی

مراسم افتتاحیه سی امین دوره بازیهای المپیک، جمعه شب با شکوه خاصی وبا حضور هشتاد هزارتماشاگر ورزشگاه المپیک پارک دراستراتفورد لندن و با رژه ورزشکاران شرکت کننده دراین دوره برگزارشد.

دراین مراسم، راس ساعت 9 شب به وقت لندن با به صدا درآمدن زنگ بزرگ که درقسمت غربی ورزشگاه المپیک قرارداشت بازیهای المپیک به طور رسمی افتتاح شد. بنا برگزارش مسئولان برگزاری این دوره، مراسم افتتاحیه  بالغ بر 29 میلیون پوند هزینه دربرداشته است.قیمت بلیط این مراسم دوهزارپوند به فروش رفته است و حتی به گفته برخی خبرنگاران این بلیط دربازارسیاه تا 5هزار دلار نیز خرید و فروش شده است.

افتتاحیه المپیک لندن

کارگردان مراسم افتتاحیه، برعهده دنی بویل کارگردان معروف انگلیسی و سازنده فیلم میلیونر زاغه نشین برنده جایزه اسکار بود.دراین دوره از بازیها، ده هزار و پانصد ورزشکار از دویست و چهارکشور شرکت کرده اند.
 پیش ازآغاز این مراسم، هلی کوپترهای نظامی در اطراف ورزشگاه به گشت زنی مشغول بودند تا امنیت کامل برقرارباشد.

  درابتدای مراسم، نمایش کاملی از رودخانه معروف تیمز لندن نشان داده شد. مسیر این رودخانه با شخصیت ها و داستانهای معروف انگلیسی برای تماشاگران به نمایش درآمد. رتی و مول چهره های داستانی کتاب های کودک انگلیس، قایق آهنگین اتون و برخی المپیکی های قدیمی انگلیس نظیر جون کارول، مارگارت ویلدینگ، مایکل هاوارد، جان راسل در این تصویرها دوباره در ذهن ها نقش بستند.

 مسابقه قایق های کمبریج و آکسفورد، چرخ و فلک معروف چشم لندن که دومین چرخ و فلک بزرگ جهان است هم در ادامه نمایش داده شدند.درادامه، میدان ورزشگاه را یک دهکده سبز فراگرفت.داستانهای سنتی دراین برنامه به خوبی به نمایش درآمد.کشاورزها به شخم زنی مشغول بودند، ورزش ها دردهکده بازی می شوند و خانواده ها
 از پیک نیک لذت می برند. فوتبال با توپ های چرمی و بدمینتون و کریکت روی کره سبز بازی می شوند. انگلیسی ها به نوعی قصد دارند ریشه این بازی ها را به انگلیسی بودن ربط دهند.

 درادامه مراسم افتتاحیه، شمارش معکوس شروع می شود. پنج حلقه المپیک با چهار بالن به هوا می روند و با صدای زنگ بزرگ ورزشگاه، زنگ المپیک به صدا در می آید.
 چهار ملیت که سرزمین بریتانیا را تشکیل داده اند در استادیوم المپیک ظاهر می شوند و موسیقی های سنتی شان نواخته می شوند.
درادامه بخش از نمایش شکسپیر به نام تمپست به نمایش درآمد و با انقلاب صنعتی اروپا درقرن 19 در بریتانیا همراه شد.
 اشاره به دو جنگ جهانی و یادبودهایی از مردم سراسر جهان ادامه بخش مراسم افتتاحیه بود. تغییرات فرهنگی دهه 60 هم تماشاگران ورزشگاه را به گذشته می برد.
درادامه، پیام تصویری بان کی مون دبیرکل سازمان ملل به این بازیها پخش شد.دراین پیام، دبیرکل سازمان ملل ملت ها را دعوت به صلح و دوری از جنگ کرد.
 با نمایش فیلمی که الیزابت دوم ملکه بریتانیا و بازیگر نقش جیمزباند007 مراسم افتتاحیه وارد مرحله جدید خود شد، ملکه بریتانیا با هلی کوپتر به زمین فرود آمد که در هنگام پخش این فیلم، الیزابت دوم به همراه ژاک روگ رئیس کمیته بین المللی المپیک وارد ورزشگاه شد.
موسسه "خدمات سلامتی ملی " که پس از جنگ جهانی دوم در بریتانیا تشکیل شده با ورود تخت های زیاد بیمارستان و نمایش هارمونیک حرکات که اشاره به درمان بیماران دارد، در ورزشگاه نقش می بندند. مبارزه پرستارها با سمبل های بیماری به رخدادهای پس از جنگ جهانی دوم اشاره می کنند.
 همچنین "جی کی رولینگ" که نویسنده هری پاتر است، به همراه برخی شخصیت های کارتونی در بخش بعدی برنامه نقش آفرینی کردند.
شخصیت برتر کمدی جهان یعنی "روان آتکینسون" یا همان " مستر بین" یک سورپرایز برای تماشاگران افتتاحیه المپیک سی ام بود. در این قسمت از برنامه، مستر بین به اجرای موسیقی با پیانو پرداخت که در آخر آن مشخص شد که فرد دیگری نوازنده اصلی است و مستر بین فقط تقلید حرکات او را کرده است.درآخر این قسمت از مراسم، مستر بیم با مینی ماینر خود ورزشگاه را ترک کرد.

 درادامه، دیوید بکام فوتبالیست مشهور انگلیسی که پرچمداری کشورش را نپذیرفته بود، در مراسم افتتاحیه نقش کوتاهی داشت و فیلمی از او پخش شد که راننده قایق موتوری بود.

 پس از این دقایق، مراسم رژه تیم های حاضر آغازشد و درآغاز کاروان یونان به عنوان اولین تیم از مقابل جایگه رژه رفت .کاروان ایران نیز به پرچمداری علی مظاهری بوکسور سنکین وزن خود دراین مراسم رژه خود را انجام داد.

 پس از رژه تیم های شرکت کننده ومراسم آتش بازی، لورد سباستین کو رئیس کمیته برگزاری بازی های المپیک به سخنرانی پرداخت و اعلام کرد که برگزاری المپیک و حرکت در راستای جنبش المپیک بزرگترین افتخاری بوده که نصیبش شده است.ژاگ روگ رئیس کمیته بین المللی المپیک نیز دیگر سخنران این مراسم بود.

 پس از آن سوگند ورزشکاران توسط تکواندوکار زن انگلیسی، سوگند مربیان توسط مربی کانو و سوگند داوران توسط داور بوکس کشور میزبان قرائت شد.درنهایت این مراسم با روش شدن مشعل این بازیها المپیک 2012 لندن رسما اولین روز خود را آغاز کرد.

No comments:

Post a Comment