Tuesday 3 July 2012

مانوئل ژوزه پرتغالی و سلطان دربی ها رسما به عنوان سرمربی جدید پرسپولیس انتخاب شد


امیر خسروجردی

بنا به اعلام علی پروین رئیس کمیته فنی باشگاه پرسپولیس تهران، مانوئل ژوزه مربی مشهور و سرشناس پرتغالی با قراردادی یک ساله به عنوان سرمربی پرسپولیس، هدایت فصل آینده سرخپوشان پایتخت را برعهده خواهد داشت .بر اساس اعلام باشگاه پرسپولیس، قیمت مانوئل ژوزه  و دو دستیار پرتغالی‌اش یک میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود.

این مربی پرتغالی قرار است بامداد چهارشنبه وارد تهران شده و ازپنجشنبه به طور رسمی در تمرین پرسپولیس حاضر خواهد شد.

سوابق سرمربی پرتغالی تیم پرسپولیس

مانوئل ژوزه دی خسوس سیلوا در 9 آوریل 1946 در ویا رئال دو سانتوس آنتونیو پرتغال متولد شد وتا چند ماه پیش هدایت تیم فوتبال الاهلی مصر را برعهده داشت که به خاطر آشوب دربازی این تیم دریکی از بازیهای لیگ مصر از سمت سرمربیگری الاهلی استعفاء داد.

   نام برخی تیم‌هایی که ژوزه هدایت آنها را برعهده داشته، عبارتند از، ویتوریا دی گوئیمارش، اسپورتینگ سی پی، اسپورتینگ دی برالگا، بواویستا، بنفیکا (همگی از پرتغال)، الاهلی مصر، بلننسس پرتغال و تیم ملی آنگولا به حساب می آید، که مهم ترین جام مانوئل ژوزه به عنوان یکی از موفق‌ترین مربیان باشگاهی در رقابت‌های  به حساب می‌‌آید، که مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی آفریقا است. رکورد 4 بار قهرمانی در لیگ قهرمانان آفریقا با تیم الاهلی مصر و رساندن این تیم به 5 فینال پیاپی در این مسابقات از سال 2005 تا 2008 که در 3 فینال آن قهرمان شد، از جمله افتخارات این مربی نامی اهل پرتغال است.

وی همچنین قهرمانی درسوپر جام آفریقا  در سال‌های 2002، 2006 و 2007 را با تیم الاهلی مصر در کارنامه دارد و اولین سرمربی  بود که یک تیم آفریقایی را در جام باشگاه‌های جهان در سال 2006 به مدال رساند.

دوران حرفه‌ای:

 مانوئل ژوزه اولین بار در سال 1978 در تیم اسپینیو سرمربیگری کرد و در فصل 80-1979 نیز قهرمان پریمریا لیگا (پرتغال) شد.  اولین درخشش سرمربیگری وی در ویتوریا دی گوئیمارش بود که از سال 1982 تا 1983 هدایت این تیم را در دست داشت و این تیم را در اولین حضور خود در جام یوفا به مقام چهارم رساند.
 وی فصل بعد به پورتیموننس پیوست و در دومین فصل حضورش،‌ این تیم را به مقام پنجم رساند تا بالاترین رده مسابقات باشگاهی‌ برای پورتیموننس و راهیابی به جام یوفا به دست آید.

 ژوزه  که در سال 1985 به اسپورتینگ سی پی پیوست، در فصل دوم پس از 6 بازی بدون پیروزی از این تیم اخراج شد. اعتبار وی به کشف لوئیش فیگو، ستاره پرتغال در زمان فعالیت در اسپورتینگ سی پی برمی‌گردد؛‌ حقیقتی که وی انکار می‌کند.

 وی سپس به اسپورتینگ دی براگا پیوست که نتوانست به موفقیتی دست یابد و درسال 1990 مجددا به اسپورتینگ سی پی ملحق شد که به علت شکست 2 بر یک و حذف در ورزشگاه خانگی در بازی‌های "تاکا دو پرتغال" در همان سال اخراج شد.

 پس از اینکه مانوئل ژوزه نتوانست درفصل 92-1991 در اسپینیو افتخاری کسب کند، به بواویشتا پیوست و در اولین فصل حضورش توانست تاکا دو پرتغال و دو دومین فصل سوپرتاکا را فتح کند و مجددا در همان سال برای بار دوم تاکا دو پرتغال را کسب کرد.

 ژوزه پس از 5 فصل حضور در بواویشتا در سال 1996 با ماریتیمو قرارداد بست و در فصل 97-1996 در بنفیکا جانشین پائولو اوتوری شد و به مقام سوم رسید. با وجود نتایج بدی که در بنفیکا کسب کرد در این تیم ماندگار شد و پس از شکست 3 بر یک مقابل ریو آوه از این تیم اخراج شد.

 وی در سال 1999 به تیم یونیائو دو لیریا ملحق شد و در آوریل، این باشگاه را ترک کرد تا ژوزه مورینیو جانشین وی شود. در سال دوم وقتی که تنها 7 بازی به پایان لیگ مانده بود و تیم در راه رسیدن به بهترین مقام تاریخش بود، با الاهلی، غول‌های مصر قرارداد بست که مهم‌ترین هدفش قهرمانی در لیگ برتر این کشور بود.

 ژوزه اولین نتیجه خوبش درالاهلی را با پیروزی یک بر صفر مقابل رئال مادرید در دیداری دوستانه کسب کرد و پس از ناتوانی در قهرمانی لیگ از این تیم اخراج شد؛ اما توانست برای اولین بار، لیگ قهرمانان آفریقا و سوپرجام قاره سیاه را فتح کند.

 این مربی در سال 2002 به پرتغال بازگشت تا هدایت بلننسس را در دست بگیرد اما سال بعد باز هم به آفریقا برگشت و سرمربی الاهلی شد.

 وی علاوه بر 4 بار قهرمانی در لیگ قهرمانان آفریقا و رساندن تیمش به 5 فینال پیاپی در این مسابقات از سال 2005 تا 2008 که در 3 فینال آن قهرمان شد.

 مانوئل ژوزه از سال 2004 تا 2009 توانست الاهلی را 5 بار قهرمان مصر کند و جام مصر را در فصل 06-2005 و 07-2006 برای این تیم به دست آورد.

 ژوزه مانوئل در 13 می 2009 هدایت تیم ملی آنگولا را پذیرفت و در جام ملت‌های آفریقا که آنگولا میزبان بود، قراردادی یک ساله امضا کرد. وی پس از شکست آنگولا مقابل غنا در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آفریقا 2010، با عذرخواهی از تمام مردم این کشور استعفا داد.

 باشگاه الاتحاد عربستان  31  می 2010 این مربی پرتغالی را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کرد. ژوزه  در دسامبر 2010 پس از 8 تساوی پیاپی استعفا داد

 وی در اول ژانویه 2011 با امضای قراردادی یک سال و نیمه به الاهلی بازگشت. وی با الاهلی باز هم قهرمان لیگ مصر شد. وی در اول فوریه 2012 پس از حادثه ورزشگاه پورت سعید از این تیم خداحافظی و اعلام کرد که رابطه خوب او با مردم مصر مانع کشته شدنش شده است.

پس از حوادث مصر، ژوزه 47 هزار یورو به باشگاه الاهلی پرداخت کرد تا به خانوادگان قربانیان کمک کند.

 وی چند روز بعد در شانزدهم فوریه به مصر بازگشت و پس از پایان قراردادش به پرتغال بازگشت و به دلیل ناآرامی‌های سیاسی حاضر نشد قراردادش را با این تیم تمدید کند.



No comments:

Post a Comment