Thursday 5 July 2012

فیفا با حضور زنان محجبه درمیادین فوتبال و استفاده از فن آوری خط دروازه موافقت کرد


امیر خسروجردی

مجمع بین المللی قانون گذاری فدراسیون بین المللی فوتبال – فیفا، پنجشنبه در زوریخ سوئیس تشکیل جلسه داد و در دو تصمیم مهم با حجاب فوتبالیست های زن مسلمان و استفاده از فن آوری خط دروازه برای تشخیص عبور توپ از این خط، موافقت کرد.

درجلسه این مجمع، فیفا موافقت کلی خود را با پوشیدن روسری برای فوتبالیست های زن مسلمان اعلام کرد، اما از آنجایی که در حال حاضر اطلاعات پزشکی دقیقی در دست نیست، مقرر شد در جلسه ای که اکتبر 2012در گلاسکو اسکاتلند برگزارخواهد شد، درباره مسائلی همچون نحوه طراحی، رنگ و جنس این روسری ها تصمیم گیری کند.

دراین مجمع، آلکس سوسی دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا با بیان اینکه کشورهای خاورمیانه و مسلمان کمک زیادی به پیشرفت فوتبال در این قاره کرده اند، درباره این تصمیم مجمع بین المللی قانون گذار فوتبال به خبرگزاری فرانسه اظهارداشت: خبر خوبی برای ماست و به سود جامعه فوتبال و مسلمانان خواهد بود.

همچنین این مجمع در تصمیم مهم دیگری، به اتفاق آرا با استفاده از فن آوری خط دروازه موافقت کرد و قرار شد این فن آوری برای اولین بار به صورت رسمی در رقابت های جام باشگاه های جهان که دسامبر 2012 در ژاپن برگزار می شود مورد استفاده قرار گیرد.


از بین هشت شرکتی که در دور اولیه آزمایش ها حضور داشتند، تنها دو سامانه، چشم شاهین وگل ریف موفق شدند مجوزهای لازم را کسب کنند.هزینه نصب این سیستم ها درهر ورزشگاه بین 120 تا 200 هزار یورو برآورد می شود.

فن آوری خط دروازه صرفا جهت کمک به داور جهت تشخیص عبور توپ از خط است و کاربرد دیگری ندارد. زمانی که توپ به طور کامل از خط دروازه عبور کند، این سامانه با ارسال علایمی به ساعت مچی داور، این موضوع را به اطلاع او می رساند. با این حال، تصمیم گیرنده نهایی شخص داور است و اگر تشخیص دهد که سامانه اشتباه کرده است، می تواند گل را نپذیرد.

No comments:

Post a Comment